• Het zaalvoetbal toernooi in de sporthal van handbal grootheid E&O heeft in haar 43-jarig bestaan een hele naam opgebouwd. Het is een eer en prestige geworden om deze beker te winnen. Zo richting december begint het bij vele amateurclubs vooral in de regio Zuid-Drenthe te kriebelen. De voorrondes van het Protos Weering toernooi beginnen weer. Meer dan 100 clubs beginnen aan een winters avontuur met als prijs, de finaledag in een volgepakte sporthal, ergens half januari.

Op deze finaledag komen de supporters van de zes deelnemende teams met bussenvol aanrijden. Hun deel van de tribune wordt volgehangen met vlaggen en slingers. De blauw-witten uit Noordscheschut, een dorp van ampel 2000 inwoners, komen met vijf bussen. Zij hebben alle supporterclichés van stal gehaald. Er is bijvoorbeeld een A-side, ze noemen zichzelf ‘blue and white army’, er loopt een #proudtobeaschutter op Twitter en er zijn blauw witte kerstmutsen in de omloop. De supporters van het kleine SV Gramsbergen spannen de kroon. Zij krijgen letterlijk en figuurlijk de publieksprijs. Zij zongen altijd bij voorsprong en bij achterstand, het had iets van de geweldige supporters van Ierland. De speaker verzocht hen zelfs iets minder te springen omdat de tribune het weleens zou kunnen begeven.

Het voelde, als onafhankelijk toeschouwer, als een combinatie van een bezoek aan de korfbalfinale in Ahoy, de staantribune bij Boca Juniors en een interland tussen Schotland en Ierland. Heel af en toe werd de sfeer wat opgefokt, mede door het constante gemekker van sommige spelers op de scheidsrechter. Zelfs de verplicht meegereisde stewards van de clubs staken hun frustratie niet onder de stoelen en banken in de sporthal.

Het voetbal zegevierde in deze heksenketel. Zelfs de grote beulen van Noordscheschut konden met hun slidings niet voorkomen dat Hoogeveen met hun technisch vaardige spelers als Zwikker en Margaritha de beker binnen sleepte. De laatst genoemde speelde zijn laatste minuten voor de ploeg uit Zuid-Drenthe. Hij vertrekt naar de eerstedivisionist Almere City. Met 3-0 moest de kleine buurman zijn meerdere erkennen in Hoogeveen dat bovenin de hoofdklasse meedraait.

De ‘witte muizen’ uit Blijham, ASVB, speelden helaas een bijrol op deze finaledag. De mannen van trainer Swarts stegen niet boven hun niveau uit en zij leken zich vrij snel neer te leggen bij een rol als grijze muis van de dag, ondanks de mooie acties van nummer 10 Aukes. Zowel MVV Alcides als MSC uit Meppel hadden zich geplaatst voor de eindronde. De strijd tussen de hoofdklassers op bijna een steenworpafstand van elkaar beperkte zich tot de supporters.

De organisatie zou zelfs op zoek kunnen gaan naar een grotere locatie. Het evenement is al ruim van te voren stijf uitverkocht. Maar of het dan deze charme en ambiance weet te behouden, dat valt te bezien. Het blijkt een fantastisch uitje voor de supportersverenigingen van de diverse clubs. ‘Sta op als ie veur Gramsbergen binnen!’

(Bron tekst: TweeNul)

• Foto's gemaakt door Herman van Oost