• ‘Het gogme (zelfstandig naamwoord): spelintelligentie, met name bij het voetballen.’

Het is weer zaterdag, nadat het spoor dicht was, en de brug open (of dus ook dicht, hoe je het wilt zien) was iedereen precies op tijd op het voetbalveld. Rauf heeft een familieweekend, en neemt oude bekende ‘Doe maar Dave’ daarvan mee om een potje voetbal te komen kijken. We komen de bespreking binnen, en zien tot onze grote verbazing dat we onze eerste competitiewedstrijd starten in onze oude opstelling. Iedereen is enthousiast. Dan zien we staan: ’voetbal gogme’, die Rauf heeft toch ook iedere week wel iets bijzonders. Rauf legt aan Marieke uit wat ze moet doen, en Marieke besluit hierop haar duim in de lucht te steken, niet dat je die ziet want hij is zo kort, maar we begrijpen allemaal de beweging. Julia vraagt stiekem aan Sanne waar ze last van heeft, Sanne geeft aan dat het haar pink is en Julia draait zich tevreden met dit antwoord weer om. Toch kijkt ze nog even achterom want ze vind het maar bijzonder, en ziet ze aan de gezichten achter haar dat ze te goed gelovig is. We hebben dus ook vandaag nog veel geblesseerde speelsters, en meiden die moeten werken en gedurende de wedstrijd aansluiten. Dit betekent dat we starten met 11 meiden. Tijdens de warming-up blijkt dit direct een probleem, want wie moet nou Alyde inschieten? Gelukkig is daar Pieper, ze heeft haar verjaardagscadeau besteed zodat ze geen blauwe ogen meer krijgt, en ze pakt de bal op. We zien Pieper schieten, maar zien ook direct dat Alyde nog geen bal heeft aangeraakt. Dan valt Pieper bijna en heeft Alyde zoals altijd heel veel lol. Tijd dat ook doe maar Dave in actie komt. Handig dat hij er is. Hennie is dit keer aanvoerster, Rauf is erg benieuwd hoe zo’n enorme bak aan levenservaring het doet als aanvoerster. We zien onze lieveling Sina het veld op lopen, we houden vooraf 1 minuut stilte op aanvraag van Nieuwleusen, en Hennie draaft op voor de tos. Deze wint ze, en hiermee hopen we dat dit een goede voorsprong is voor de rest van de wedstrijd. Direct lekker de druk naar voren, we krijgen al snel de eerste corner en Eline knalt de bal voor, mooie bal maar helaas gaat deze er niet in. Aan de overkant zien we een rode werkblouse aankomen en zijn we blij dat eerste wissel Romee in aantocht is. De eerste pijntjes zijn al in het veld namelijk. Alyde besluit nog maar eens wat energie te steken in het motiveren van Jenita: ‘Aanzetten Jen, sprintje!’ Maar da was nie. Romee is omgekleed en mag met haar boterham nog in haar mond direct gaan warmlopen. Leuk dat je er bent meid. Rauf schreeuwt het veld over: ‘Meiden, wie staat er op het middenveld?’ Alyde reageert natuurlijk, zo eerlijk als ze is: ‘NIEMAND’. Nee Aly, vandaar ook de vraag. We hebben even een korte drinkpauze, het is erg warm, en ook wel lekker om tussendoor even te bespreken wat goed gaat en wat beter kan. Met frisse moed gaan we er weer tegenaan. We blijven naar voren drukken en zijn veel in de aanval. Er wordt mooi gecombineerd en ballen komen aan. Dit gaat top. Dan de grootste verbazing van de dag. Laura komt aangelopen, ook zij heeft gewerkt. Normaal komt ze even melden als ze er is, loopt dan terug naar de kleedkamer en komt daarna omgekleed weer terug. Dit keer heeft ze in 1 keer het omkleden meegepakt. Super meissie, volgende keer lukt het je ook! In de drinkpauze merkten we al dat Babette erg veel dorst heeft, geen idee of dit met vrijdagavond te maken heeft, of met de warmte. Van Noah horen we dat Babette snel last heeft van de warmte, terwijl Babette aan de andere kant lijkt te blijven hangen in haar hoestbui. Laura gaat vast warmlopen want dit lijkt niet goed te gaan. Haar eigen teamies staan haar langs de kant uit te lachen, en dan horen we dat het weer beter gaat. Ze had namelijk een levende vlieg ingeslikt die nog kriebelde in haar keel. Maar Babette is toch vegetarisch? Oh oh.. Dit gaat helemaal mis! En door.. bijna rust. Een mooie aanval, Alice wordt vrijgespeeld. En scoooort! Yes! Eindelijk. Lekker even vlak voor rust. Theetje drinken op het veld, en we gaan weer. Weer de druk naar voren, en schiet maar eens. 63e minuut, voorzet van Marijke op Sharette, helaas, net naast. 68e minuut, Nieuwleusen komt in de buurt van Alyde en de 1-1 komt op het bord. Jen heeft vorige week naar Marije en Laura gekeken, en wanneer ze de bal niet in haar voet krijgt besluit ze maar eens een boze peutermove te maken. 74e, de tegenstander weer in de buurt van Alyde, maar gelukkig is ze goed ingeschoten en redt ze! 76e, voorzet van Jen op Eline, maar zij schiet over. Aanvoerster Hennie slaat haar handen voor haar mond en vraagt zich hardop af: ‘Wat gebeeeeurd hier toch?’ Ja Hen, wij willen die bal ook in het net zien. 77e, nog een schot van Eline, weer over. De druk blijft en in de 89e minuut is daar Romee, buiten de 16 krijgt ze de bal in haar voet, ze besluit bij de man weg te draaien, de bal voor haar linker pootje en haalt uit, een flinke kanonskogel schiet af, over de keeper, we zien het net bewegen en springen allemaal op! Wat een ontlading. Hennie valt natuurlijk in de risicogroep en moet daarom dit doelpunt alleen vieren, ze is dan ook helemaal ontdaan en voelt de tranen prikkelen achter haar ogen. Dit moeten we vasthouden, nog een paar minuutjes! Dan gaat Babette naar de grond, ze geeft direct aan dat dit niet goed is, haar knie. Ze wordt buiten het veld gedragen en wordt daar verder verzorgd, het is ook niet haar dag, eerst een vlieg en dan dit. Wanneer Sina affluit is de ontlading voor iedereen groot. De eerste competitiewedstrijd hebben we gewonnen! 2-1 is de eindstand. Een luid applaus vanaf de zijlijn doet ons goed.
    ‘s middags hebben we een mooie wedstrijd bewonderd van SV Gramsbergen - Vrouwen 1, ook daar zijn de puntjes in Gramsbergen gebleven, en ook de toekomt (meiden onder 19) hebben de puntjes meegenomen! Een mooie dag in vrouwenvoetballand. Wederom bedankt voor het support, en graag tot weerziens. Hoi he!