• Na een voorbereiding van enkele weken mogen we vandaag dan eindelijk voor het echie. Uitgerekend in de feestweek wordt de wedstrijd verplaatst naar een vroeger tijdstip waardoor we al om 09.00 aftrappen tegen HHC JO13-2. Hoewel we na de zomer slechts een keer geoefend hebben is het wel duidelijk waar wij moeite mee hebben. Bij balbezit tegenstander zullen we dichterbij elkaar moeten blijven om zo samen te kunnen werken bij het verdedigen, en zoals dat in voetbaltaal zo mooi heet; compact blijven staan. Zodoende is dat deze week dan ook het thema op de trainingen en wordt hier ook in de voorbereiding op de wedstrijd uitgebreid bij stil gestaan. Nadat de bidons gevuld zijn en de warming-up is afgewerkt kunnen we volgens de overigens uitstekend fluitende M. de Jonge beginnen met de wedstrijd.

In de beginfase pakken we gelijk het initiatief en zetten we de tegenstander overal op het veld onder druk. Na enkele minuten kunnen we voorzichtig stellen dat het team steeds beter begrijpt wat de bedoeling is wanneer de tegenstander de bal heeft. Als in blok schuiven we steeds richting de bal, waardoor de ruimtes voor HHC zo klein worden dat zij eigenlijk telkens de bal inleveren. In balbezit kiezen we steeds voor een pass vooruit waardoor we makkelijk in de 16 komen. In eerste instantie blijft de 1-0 uit, doordat we in de afwerking wat slordig zijn. Nadat HHC een goede kans krijgt in de omschakeling, is de schiettent geopend. Uit een corner scoort Guus de 1-0. Even later weet de keeper na een prachtige actie van Bart het afstandschot wat volgt ternauwernood te keren, maar ook nu is onze spits Guus er als de kippen bij om af te maken. Voor rust wordt het ook nog 3-0 en 4-0, waar Guus doorbreekt en hem panklaar legt voor Hidde en even later Bart met een mooie assist op Guus die zijn hattrick nog voor rust loepzuiver verzilvert.

In de rust is het een kwestie van het vochtgehalte op pijl brengen. Iedereen is tevreden over hoe het gaat, maar gelukkig ziet ook het team zelf nog ruimte voor verbeterpuntjes. We concluderen samen dat het in balbezit allemaal wel wat rustiger mag, kortom de bal niet te snel inleveren bij de tegenstander maar geduldig blijven voetballen. Voor de goal niet zelfzuchtig wanneer iemand anders er beter voor staat en we spreken af dat we de tegenstander vrij laten in de opbouw zodat zij niet direct de lange bal spelen.

In de eerste minuten na rust hebben we het even moeilijk. We zijn te slordig in balbezit en HHC probeert er nog even een wedstrijd van te maken. Wanneer Marcus uiteindelijk de 5-0 binnen schiet vanuit een corner (schitterende goal jongen!), is het verzet definitief gebroken en kan er gewerkt worden aan het vertrouwen. Ook hier mag gezegd worden dat ondanks het matige verzet van de tegenstander, we in balbezit best goed positiespel op de mat leggen. We zijn ontzettend scherp voor de goal en lopen continue door op de keeper waardoor we steeds net iets eerder bij de bal zijn dan de tegenstander. Bart scoort de 6-0 en Senne de 7-0 nadat er in beide situaties alert gereageerd wordt. Ook Robbin laat in de tweede helft zijn tegenstanders de hielen zien en waar hij eerst nog de 8-0 van Senne weet in te leiden maakt hij zelf op prachtige wijze de 9-0. De mooiste goal van de ochtend is de 10-0 van Hidde, waarbij Robbin een voorzet van de zijkant bij de tweede paal terecht ziet komen. Ook de 11-0 is een mooie teamgoal waarna scheidsrechter M. de Jonge besluit dat het mooi is geweest.

Conclusie vandaag is dat we ondanks een matige tegenstander uitstekend hebben gevoetbald en we al een aantal dingen terug zien vanuit de trainingen. Belangrijker nog is dat er een team staat dat voor elkaar wil werken en wat er, tijdens en na de wedstrijd wil werken voor en met elkaar. Volgende week wacht ons Hardenberg'85, deze tegenstander kennen wij nog van voor de zomerstop maar ook zij zullen ongetwijfeld anders voor de dag willen komen dan in juni.

Aftrap is om 9.45 in Hardenberg. Tot dan!
    Mark, Michel, Mart & Nick